پورتال اداره كل آموزش و پرورش استان بوشهر
اخبار مهم:
شیوه نامه اجرایی طرح « هفته قصه گویی مدرسه »

به نام خدا

شیوه نامه اجرایی طرح « هفته قصه گویی مدرسه »

فاقصص القصص لعلهم یتفکرون ( 111/یوسف )

« قصه ها را برایشان بازگو کنید ، شاید بیندیشند »

مقدمه

قصه، یکی از مؤثرترین واسطه های تربیتی است که به مدد آن ترویج مبانی رفتاری و تربیتی را در جامعه مخاطبان کودک و نوجوان تسهیل می نماید. قصه با حذف واسطه های ارتباطی، در رابطه تنگاتنگ میان قصه گو و مخاطب مرزهای رسمیت در ارتباطات میان فردی را از میان برمی دارد، و با صمیمیت و تأثیرگذاری کلان بر مخاطب وی را از حالتی منفعل خارج می کند. تأثیر قصه گویی آن زمان آشکار می شود که شنونده کودک و نوجوان در مقام کنشگری به تفسیر و تحلیل آنچه شنیده است می پردازد.

مأموریت قصه گو این است که با استفاده از ابزار بیان و بدن، مخاطب خود را در موقعیتی قرار دهد که وی به تفسیر موقعیت بپردازد.مرزهای زمان و مکان را پشت سر بگذارد و در سفر زمان تجربه ای کسب نماید.

مهم ترین کارکرد شنیدن قصه کسب تجربه های تجربه نشده است.یعنی همذات پنداری و این همانی کردن مخاطب با شخصیت ها و موقعیت های قصه و این سان قصه گو توانسته است مخاطب خود را به سرمنزل هدف برساند.

قصه به جز کارکردهای تربیتی، نقش بسیار مهمی در ترویج فرهنگ و سنن ملی و مذهبی دارد. ادبیات شفاهی و فرهنگ عامه را رواج می دهد و اصالت خود را حفظ می کند.

با عنایت به مفاد سند تحول بنیادین و مباحث مطرح شده در دروس آموزشی دانش آموزان در راستای تسهیل فرایند یادگیری کودکان، قصه ابزار مناسبی است تا با بهره از کارکردهای آن کارآیی روش آموزشی معلمان و اثربخشی مباحث آموزشی هم افزایی شود. به همین منظور وزارت آموزش و پرورش در نظر دارد به میمنت ولادت پیامبر اکرم (ص) و به یمن هفته وحدت و همچنین گرامیداشت آیین یلدا به عنوان میراث فرهنگی ایرانیان هفته قصه گویی را در مدارس ابتدایی برگزار نماید.

اهداف

  • معرفي اسوه رحمت و معنويت ؛ پيامبر عظيم الشان اسلام حضرت محمد (ص)
  • برجسته كردن آرمان رحماني اسلام ،با تاكيد بر موضوع جهان عاري از خشونت وبی عدالتی
  • احیای سنت قصه گویی و انتقال این میراث ارزشمند به نسل جدید به ویژه در شب یلدا
  • برجسته کردن نقش قصه گویی به عنوان یک ابزار کمک آموزشی
  • آموزش غیرمستقیم مبانی و مفاهیم ارزشهای دینی و ملی بويژه تشريح فلسفه نامگذاري هفته وحدت

شیوه اجرا:

  • با توجه به اینکه کتاب، محور بسیاری از فعالیتهای فرهنگی است، شایسته است مربیان تربیتی و آموزگاران از منابع مناسب برای قصه گویی استفاده نمایند.
  • در اجرای قصه با مضامین زندگی پیامبر اکرم(ص) وسیره ایشان از منابع موثق و منتشر شده توسط ناشران معتبر همچون مؤسسه فرهنگی منادی تربیت ، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان ، انتشارات مدرسه ( سامان کتاب ) انتشارات فرهنگ و ارشاد اسلامی ، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و آستان قدس رضوی علیه السلام استفاده شود .
  • معرفی کتاب به صورت دیواری، دعوت از نویسندگان کتاب (دیدار با نویسنده)، شاهنامه خوانی از جمله پیشنهادات اجرایی مناسب با محور کتاب و کتابخوانی است.
  • برگزاری کارگاه های قصه گویی در مدارس ابتدایی ، با استفاده از مربیان قصه گو ومجرب کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان و مربیان کانون‌های فرهنگی ـ تربیتی دانش آموزان
  • دعوت از قصه گویان در جمع دانش آموزان به ویژه پدربزرگ ها و مادربزرگ ها در جهت تکریم آنها و ایجاد حس همدلی بسیار مؤثر است.
  • ویژه برنامه «جشن قصه گویی» در مدارس ، كانونهاي فرهنگي و تربيتي سراسر كشور و كانون‌هاي پرورش فكري كودكان و نوجوانان قابل اجراست.
  • تمهید مقدمات برپایی سفره شب یلدا در کلاس های مدارس ابتدایی ، با مشارکت دانش آموزان ، آموزگاران و اعضای انجمن اولیا و مربیان با هدف احیای آیین طولانی ترین شب سال و نشر فرهنگ شفاهی از طریق قصه -گویی
  • سایر اقدامات متناسب با اهداف این هفته ، به ابتکار مدیر و مسؤلان محترم مدرسه

زمان اجرای برنامه :28آذر الي 4 ديماه 1395

شایسته است، همکاران محترم جهت ایجاد فضای شاد و خاطره انگیز در ذهن دانش آموزان تدابیر لازم را بیندیشند.

آخرین اخبار
اخبار برگزیده
دیدگاه