پورتال اداره كل آموزش و پرورش استان بوشهر
کدمطلب: yn9BhkNB      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۱۷ ۱۴:۰۷:۱۷      تعداد بازديد اين صفحه:  ۲۳۶
دیدگاه

دکتر حسین پولادیان ، مدیریت آموزش و پرورش شهرستان تنگستان: کیفیت بخشی به آموزش؛برنامه محوری آموزش و پرورش تنگستان در دولت تدبیر و امید است

بیرمی :گفتگو با دکتر حسین پولادیان ، مدیریت آموزش و پرورش شهرستان تنگستان

مقدمه

جای هیچ گونه شک و شبهه ای نیست که آموزش و پرورش مهم ترین،بنیادی ترین و گسترده ترین نهاد آموزشی کشور است؛چرا که پایه پیشرفت و بالندگی یک کشور را پی ریزی می کند و در تربیت شهروندانی آگاه ،دانا،با تخصص،منتقد و اخلاق گرامی تواند نقشی موثر ایفا نماید.البته تحقق این اهداف با نگاه همه جانبه و بنیادین مسئولین امر و مشارکت آنها در اداره این نهاد بزرگ تحقق می یابد.

در این گفت وگو پای صحبت های مدیر جوان آموزش و پرورش تنگستان؛جناب آقای حسین پولادیان می نشینیم و صحبت ها،برنامه ها و مشکلات آموزش و پرورش تگستان را از زبان ایشان جویا می شویم.

دانش آموز را قهرمان مدرسه و حقیقت آموزش و پرورش می دانند؛این نکته چه معنایی دارد؟

اگر هدف نظام آموزشی را پرورش افرادی خلاق،پرسشگر،منتقد،علم دوست،معنویت گرا،اخلاق مند و بهره مند ار سلامت جسم و روان بدانیم؛بدون شک همه برنامه ریزی ها برای تحقق این اهداف باید با توجه به نیازهای دانش آموز ترسیم گردد.

در سند تحول بنیادین شش ساحت تربیتی ؛یعنی:دینی و اخلاقی،سیاسی و اجتماعی،زیستی و بدنی،هنری و زیباشناختی،اقتصادی و حرفه ای و علمی و فناوری برای آموزش و پرورش طراحی شده که مبنا و محور این ساحت های شش گانه دانش آموز می باشد؛به همین جهت دانش آموز را قهرمان و حقیقت آموزش و پرورش می دانند.

 

مدرسه یکی از ارکان اصلی فرآیند آموزش است؛چه تعریفی از مدرسه امروزی دارید؟

مدرسه امروزی به عنوان موجودی زنده و انسان وار تلقی می گردد.موجودی که متولد می شود،تغذیه می کند،حرکت و رشد دارد،اهداف دارد و تکامل می یابد.اعضا و جوارح این موجود زنده عبارت اند از:دانش آموزان،معلمان،پدران و مادران.این اعضا باید با هم پیوند و ارتباط بنیانی داشته باشند. در مدیریت و رهبری این موجود پر رمز و راز ،ناگزیر باید از خود شهامت هایی نشان داد تا بتوان مدرسه را با دنیایی«باز» و «دیگرپذیر»،اداره کرد.

آقای پولادیان،دانش آموز امروزی در مدرسه باید «پذیرش گری» داشته باشد یا «پرسش گری»؟

پرسش گری؛ویژگی و شاخصه شهروند مدرن است و یکی از مهارت هایی که باید به دانش آموز یاد داده شود؛مهارت پرسش گری است؛ در حوزه های مختلف:آموزشی،اجتماعی،اعتقادی و… پرسش گری حکایت از علم جویی و روحیه حقیقت یابی است؛مولانا می گوید: هم سوال از علم خیزد هم جواب خوش ببین والله اعلم باالصواب

همین جا اشاره کنم که متأسفانه روحیه مطالبه گری و پرسشگری در بین ما تنگستانی ها بسیار پایین است و فرماندار محترم تنگستان؛جناب آقای دکتر دهدشتی ،یکی از راه های توسعه شهرستان را افزایش و تقویت روحیه پرسش گری و مطالبه گری مردم می دانند.لذا مسئولیت ما فرهنگیان برای ترویج فرهنگ پرسش گری و بسط فضیلت خواهندگی در بین دانش آموزان بسیار سنگین و حیاتی است.

در مدارس ژاپن،دانش آموزان خود به نظافت و بهداشت آموزشگاه می پردازند؛این یعنی مدرسه جای یادگرفتن مهارت های زندگی است.آیا می توان در مدارس خودمان این موضوع را اجرایی کنیم؟نیاز به چه بستری است؟

آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان یکی از رسالت های خطیر آموزش و پرورش است؛مهارت هایی از قبیل:مراقبت از خود،نحوه ارتباط با دوستان و هم نوعان،چگونگی رفتار با پدر و مادر و معلمان،مهارت«نه» گفتن، کنترل خشم و استرس، نحوه استفاده از وسایل نوین ارتباطی، آسیب های فضای مجازی و همه مهارت هایی که برای درست زندگی کردن نیاز است.

نظافت و پاکسازی مدرسه و درس خواندن در محیطی پاک و ایمن نیز از جمله مهارت هایی است که باید به دانش آموزان یاد داده شود.واقعیت امر این است که نظافت مدرسه بوسیله دانش آموزان در مدارس ما کار بسیار دشواری است و معمولا این موضوع را وظیفه نیروهای خدماتی آموزش و پرورش می دانند.

تحقق این موضوع،مستلزم جدیت بیشتر مدیران و معلمان مدارس برای نهادینه سازی این فرهنگ و همکاری بیشتر اولیای دانش آموزان است.مواردی به ما گزارش می شود که اولیای دانش آموزان به خاطر مشارکت فرزندشان در نظافت مدرسه،شاکی مدیر مدرسه ما شده اند؛لذا ضرورت دارد که خانواده های محترم به این موضوع به عنوان یک مهارت و نیاز بنگرند و مشارکت بیشتری با مدیر و مربیان بهداشت مدارس داشته باشند.

امروزه مطالعه نوری یا استفاده از فضای مجازی برای دانش آموزان آسان شده؛در حالی که در آموزش و پرورش،بیشتر تکیه بر مطالعه کاغذی یا خواندن کتاب داریم،آیا این دوگانگی باعث افت تحصیلی نشده است؟

من می پذیرم که تمایل دانش آموزان به فضای مجازی زیاد است؛اما پذیرش این موضوع که تضاد بین رفتار مطالعه ای دانش آموزان و تأکید آموزش و پرورش بر کتاب و مطالعه سنتی باعث افت تحصیلی شده؛جای تأمل دارد یا حداقل یک نفرپژوهش گر باید طی یک کار تحقیقی و علمی این موضوع را اثبات کرده باشد.

نکته قابل ذکر این است که باید فضای مجازی را به عنوان یک فرصت در نظر بگیریم،ضمن اینکه مراقب مخاطرات و تبعات آن نیز باشیم.در تعلیم و تربیت نوین«کتاب»تنها یکی از منابع و رسانه های آموزشی است.از دیگر رسانه های آموزشی در کنار کتاب می توان به:فیلم،رایانه، ،اینترنت،پاورپوینت ،سی دی و… اشاره کرد،مضافا اینکه اینترنت با همه امکاناتش می تواند زمینه دسترسی معلمان،مدیران و دانش آموزان را به آخرین یافته های علمی و آموزشی فراهم نماید و در غنا و تنوع بخشی به آموزش بسیار اثرگذار باشد.

یکی از کارهای ارزشمندی که در حوزه معاونت پژوهش و سازمان تألیف کتب درسی در سال اخیر رخ داد تألیف کتاب «تفکر و سواد رسانه ای» درپایه دهم دوره متوسطه دوم است.این امر نشان گر توجه برنامه ریزان و حوزه تألیف کتب درسی به اهمیت رسانه های جدید آموزشی غیر از کتاب است. تأکید بر هوشمندسازی کلاس های درسی نیزدر همین راستا قابل تعریف و بررسی است.

خاطرنشان می سازم برای مصون نگه داشتن دانش آموزان از فضای مجازی اداره ای تحت عنوان:«اداره آسیب های اجتماعی»در وزارت خانه و ادارات کل و مناطق تعریف شده است ودر همین زمینه انجام وظیفه می نماید.

مهم ترین چالش ها و مشکلات آموزش و پرورش تنگستان در حوزه آموزشی چیست؟

در حوزه آموزشی اگر بخواهم چالش ها را خلاصه وار بیان کنم عبارت اند از:

۱-تحصیل ۵۴ درصد دانش آموزان مقطع ابتدایی در مدارس چندپایه روستایی که باعث شده بنیه علمی این گونه دانش آموزان چندان قوی نباشد.

۲-کمبود نیروی انسانی در همه مقاطع؛به ویژه مقطع ابتدایی و کمبود دبیر تخصصی در بعضی از دروس مقطع متوسطه دوم و فنی و حرفه ای و کاردانش

۳-مهاجرت یا بازنشسته شدن تعداد زیادی از نیروهای توانمند آموزشی شهرستان. موضوع انتقالی همکاران به دیگر مناطق بویژه مرکز استان باعث مشکلات جدی برای آموزش و پرورش تنگستان در سال های اخیرشده است.

۴-کمبود شدید نیروهای مشاور در مدارس بویژه در متوسطه دوم

۵-کمبود تجهیزات آزمایشگاهی،کارگاه های کار و فناوری و کتاب های غیر درسی کتابخانه های مدارس

برای حل این مشکلات،چه اقداماتی کرده اید؟

کیفیت بخشی به آموزش،برنامه محوری آموزش و پرورش تنگستان در دولت تدبیر و امید است.مهمترین اقدامات ما و تیم کاری مان در آموزش و پرورش به این شرح است:

۱- تأکید بر برنامه عملیاتی و الزام همه معاونین و کارشناسان مدیریت و مدیران مدارس به داشتن برنامه عملیاتی و اجرا کردن برنامه ها براساس بازه های زمان مشخص و نظارت بر حسن اجرای آنها

۲- نظارت مستمر و بالینی بر مدارس و عملکرد همکاران از طریق گروه های آموزشی و کارشناسان واحدهای اداری

۳- فعال کردن پژوهش سرای دانش آموزی فرهنگ و راه اندازی انجمن های علمی در این پژوهش سرا از قبیل:انجمن نجوم،رباتیک،تحقیق و پژوهش و ترغیب مدیران مدارس به استفاده و بازدید از پژوهش سرا

۴- تأسیس خانه ریاضیات تنگستان به عنوان هفتمین خانه ریاضیات استان در شهر اهرم.ضمن این که در بعضی از روستاها نیز خانه ریاضیات فعال است و این موضوع تقریبا در استان بوشهر بی نظیر است که دانش آموزان روستایی در روستای خود از آموزش های کلاس های خانه ریاضیات بهره مند شوند.

۵- برگزاری دوره های مختلف ضمن خدمت جهت تقویت بنیه علمی مدیران و معلمان

۶- اعزام همکاران فرهنگی به مناطق موفق آموزشی؛بویژه شهر مقدس مشهد جهت کسب تجربه و تبادل آموخته های آموزشی

۷- رایزنی با اداره کل آموزش و پرورش استان برای جذب نیرو و اختصاص سهمیه بیشتر به شهرستان.در سال تحصیلی ۹۵/۹۶ حدود ۱۲ نیرو از شهرستان منتقل شده و ۳۵ نفر ورودی داشته ایم.

مدارس شهرستان از نظر ساختمانی،امکانات سرمایشی و گرمایشی و فضاهای ورزشی به چند دسته تقسیم می شوند؟

جواب سوال شما سه بخش دارد:

بخش اول:در آموزش و پرورش تنگستان ۸۷ واحد آموزشی-غیر از مدارس غیر انتفاعی-داریم که در ۷۵فضای فیزیکی قرار دارندازفضاهای موجود۶۰فضا قابل تحصیل است و از ایمنی لازم برخوردارمی باشد.۱۰فضای آموزشی ما تخریبی است وفعال و۵فضای تخریبی دیگرغیر فعال است .یکی از دغدغه ها و دل نگرانی های ما تحصیل دانش آموزان در مدارس تخریبی است.بهره مندی از ظرفیت خیرین مدرسه ساز،اعتبارات کمیته برنامه ریزی استان و شهرستان،راه هایی هستند که ما از طریق آنها می خواهیم مدارس تخریبی ما را تبدیل به نوساز کنیم.همین جا باید اشاره کنم که حدود ۱۰فضای آموزشی در دولت تدبیر و امید در شهرستان تنگستان ساخته شده و یا در حال تکمیل می باشد که ساخت۵واحد آن را خیرین مدرسه ساز برعهده گرفته اند و۲فضا نیزبا مشارکت دولت وخیرین ساخته شده است.

بخش دوم:از نظر امکانات سرمایشی همه مدارش شهرستان از کولر برخوردار هستند؛با این وجود سال ۹۴ حدود ۵۰ دستگاه کولر جدید بر اساس مصوبات کمیته برنامه ریزی شهرستان،از طریق اداره کل خریداری و در اختیار مدارس شهرستان قرار گرفته است.مضافا طبق دستور استاندار محترم بوشهر مبنی بر رفع مشکل سرمایشی مدارس،در سال ۹۵ مبلغی بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان در کمیته برنامه ریزی از طرف فرماندار محترم جهت تعویض کولرهای مستعمل در نظر گرفته شده که می تواند بخش عمده ای از مشکلات ما را حل کند.

از لحاظ امکانات گرمایشی ۴۸مدرسه ما حد اقل بین یک تا دو کلاس بخاری تابشی دارند که در قیاس با مجموع کلاس های ما رقم قابل توجهی نیست.

بخش سوم:امکانات فضاهای ورزشی

ما در شهرستان یک زمین چمن و سه سالن بزرگ ورزشی داریم که در شهر اهرم واقع است.در روستاها نیز دانش آموزان از فضای مدارس و زمین های چمن ورزشی که در دولت تدبیر و امید و برنامه ریزی استاندار محترم در روستاها ساخته شده می توانند استفاده نمایند.ضمنا با حضور آقای حمید پولادی کارشناس تربیت بدنی و سلامت-که یکی از ورزشکاران شاخص استان در ورزش فوتبال می باشد-حوزه تربیت بدنی و ورزش شهرستان،متحول شده و با برنامه ریزی ایشان و معاون محترم پرورشی و تربیت بدنی؛آقای زنده بودی بیشتر نیازهای مدارس در حوزه ورزشی را داریم مرتفع می کنیم.

آیا کتابخانه های با نشاط و دارای کتاب و قفسه جدید در دبستان های تحت مدیریت خود دارید؟

من ابتدا نکته ای راجع به ارزش خواندن و کتاب خدمت شما بگویم. اولین آیه ای که بر پیامبر اکرم(ص) نازل شده «اقرا باسم ربک الذی خلق» است. اقرا در زبان عربی فعل امر است. خداوند امر به خواندن می کند، معلوم است که «خواندن» موضوع مهمی است و باید گسترش فرهنگ خواندن و کتابخوانی در همان دوره پیش دبستانی و دبستان رواج یابد. سال گذشته با همکاری بنیاد قلم چی و جناب آقای شعرانی؛ رییس محترم اداره تربیت بدنی و سلامت اداره کل حدود ۲۰ مدرسه چند پایه ابتدایی شهرستان با اعتباری بالغ بر ۳۷۰۰۰۰۰۰تومان مجهز به کتابخانه کلاسی و کتاب های جدید شدند. اما مدارس مستقل روستایی و شهری ما از کتاب های جدید التالیف و مناسب با سن و علاقه ونیازهای مخاطبین؛ یعنی دانش آموزان ابتدایی برخوردار نیستند و باید چاره ای اساسی در این زمینه اندیشیده شود. البته در پایان هر یک از کتب فارسی ابتدایی، کتاب هایی معرفی شده اند که آموزگار مربوطه می تواند با همکاری مدیر آموزشگاه و تصویب در شورای مدرسه یا انجمن اولیا و مربیان نسبت به خرید این کتاب های کمک آموزشی معتبر اقدام نمایند.

عملکرد آموزش و پرورش تنگستان در حوزه پرورشی چگونه است؟

عملکرد آموزش و پرورش تنگستان در حوزه معاونت پرورشی؛عملکرد مطلوب و رضایت بخشی است. با وجود آقای زنده بودی؛معاون محترم پرورشی و تربیت بدنی و تجارب ارزنده ای که ایشان دارند افتخارات خوبی نصیب شهرستان شده است.

در سال تحصیلی گذشته آقای محمدعرفان زاهدی به عنوان رئیس مجلس دانش آموزی کشور انتخاب شده اند.ضمن اینکه در سال جدید نیز خانم شیما جمالی به عنوان دبیر مجمع شورای دانش آموزی استان انتخاب گردید.

کسب ۴ رتبه برتر استانی دانش آموزان و ۲ رتبه برتر همکاران در فراخوان پرسش مهر ۱۶ ریاست جمهوری وراهیابی اثر ارسالی معاون محترم آموزشی شهرستان؛ سرکارخانم ماه نسا سروری به مرحله کشوری جشنواره تجاری برتر مدیریتی از دیگر موفقیت های شهرستان در سطح کشوری بوده است.

بعد از افتتاح موسسه قرآنی ابراهیم خلیل الله در شهر اهرم، جهت مانوس شدن بیشتر دانش آموزان با کلام وحی، طرح ((وازه های آسمانی)) -به صورت پایلوت در کشور-در بین ۷۰۰دانش آموز دخترو طرح ((حفظ سوره مبارک جمعه))در بین دانش آموزان متوسطه اول ودوم با همکاری این موسسه اجرا کرده ایم.

قسمت زیادی از مدارس تنگستان در کمربند زلزله می باشد. برای مانور نجات از زیر آوار تاکنون چند برنامه مدون و مهارتی( نه نمایشی) داشته اید؟

در تقویم رسمی کشور از یکم تا پنج دی ماه به عنوان هفته مقابله با بلایای طبیعی ثبت شده است. در این هفته در همه مدارس ما عملیات مانور نجات با همکاری نیروهای جمعیت هلال احمر برگزار می شود؛ تاکید ما بر این است که این مانورها به صورت واقعی وجدی برگزار شود.علاوه بر این براساس بخشنامه اداره کل در هشت مدرسه شهرستان «طرح دادرس» با همکاری هلال احمر در مدارس متوسطه اول در حال اجراست.

در مدارس ابتدایی روستایی و شهری که شش کلاس در یک نوبت تحصیل می کنند،اختلاف سنی کلاس اولی ها با ششمی ها مطمئنا مشکلاتی را ایجاد می کند.آیا با مدارس فعلی امکان اجرای طرح دوره ای کردن مدارس ابتدایی وجود دارد؟

ببینید در مدارس چندپایه ابتدایی و مدارس مستقل روستایی که دو مدرسه به صورت شیفت چرخشی در یک فضای آموزشی درس می خوانند امکان اجرای طرح دوره ای کردن وجود ندارد.اما در مدارس شهر اهرم می توان این طرح را اجرا کرد که اتفاقا در دوره مدیر قبلی آموزش و پرورش؛جناب آقای باربرز این طرح در شورای آموزش و پرورش مطرح شده بود؛ولی متأسفانه به دلیل مخالفت تعدادی از اعضا،اجرایی نشد.

به عنوان آخرین سوال،آمار و نتایج قبولی مدارس شما در کنکور سراسری چگونه است؟

طبق اعلام رسمی سازمان سنجش در سال تحصیلی ۹۵/۹۴حدود ۵۵/۴۲درصد داوطلبان شهرستان در کنکور سراسری پذیرفته شده و ۵ نفر از دانش آموزان هم رتبه زیر هزار کسب کرده اند و در دانشگاه های معتبر کشور در حال تحصیل می باشند.

موردی جهت نمایش و جود ندارد.
دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط آموزش و پرورش در سایت منتشر خواهد شد «پیام‌هایی که شامل تهمت یا افترا باشدمنتشر نخواهد شد» پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد
آخرین اخبار
اخبار برگزیده
دیدگاه